Welcome Back

Sällan har väl en utställning speglat sin samtid som Katja Petterssons Welcome Back. Efter sommarens chockartade värme och avsaknaden av regn känns det som att vi närmar oss verkligheten i hennes fiktiva framtidsmuseum snabbare än vi kunnat ana.

Leran som krackelerar under besökarens fötter och ljudet av regn som måste framkallas av en apparat, då det inte längre kan upplevas i verkligheten, gör Petterssons framtidsvisioner ytterst konkreta.

Klimatångest. Skuld. Känslan av att vad man än gör så är det fel – eller åtminstone för lite. Katja Pettersson vill vända på känslan, och prövar i sin konst att förstå miljö- och klimatproblemen i sig. Liksom upplevelsen av dem.

Projektet Welcome Back bygger på ett utforskande av antropocen, den tidsålder som vi på jorden befinner oss i nu, en epok definierad av människan. Katja Pettersson bjuder oss att stiga in i ett postapokalyptiskt rum, som vore vi museibesökare från en framtid. Fristående objekt och sinnrika egenkonstruerade maskiner – inspirerade av Christopher Polhems (svensk uppfinnare, 1661 – 1751) mekaniska alfabet – blir till historiska kapslar genom vilka vi lockas att pröva våra egna tankar, söka i oss själva.

– Jag arbetar för att vi ska hitta tillbaka till vår egen relation till naturen. Med de fyra elementen som medlare hoppas jag att vi, istället för att känna skuld över vad vi har förstört, ska börja tycka om vår jord på ett sätt som förändrar oss och vad vi gör, säger Katja Pettersson.

De fyra elementen – luft, eld, vatten och vind – utforskas också genom att Katja Pettersson avdramatiserar och plockar isär det kända. Med forskningens hjälp visar hon hur nytt kan byggas av det gamla. Ny natur: ny jord, eld, vatten och luft. Ett exempel är verket Critical CO2, där hon i ett forskningslaboratorium har filmat koldioxid: hur denna illa sedda gas under högt tryck – och med överraskande skönhet – övergår till vätska. Att göra den osynliga, livsviktiga och farliga gasen synlig är ett sätt att skapa en relation till denna miljömässigt superkritiska molekyl.

Katja Pettersson, född 1972, är verksam som oberoende kreatör, på egen hand och i grupp, som entreprenör inom rättvis design och som föreläsare och lektor på Konstfack, samt är ledamot i Konstfacks och Stenebyskolans styrelser. Hon är en av grundarna till den internationella designgruppen Front, som hon lämnade 2009 för att starta 50/50, ett kollaborativt företag där formgivaren och producenten arbetar på lika villkor och delar kunskap och vinst. Katja Pettersson uppbär för närvarande ett femårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden och är just nu aktuell med ett gestaltningsuppdrag för Stockholms stadsmuseums entrégård och en kommande soloutställning på Norrtälje konsthall.

Utställningen Welcome Back visades för första gången på Gustavsbergs Konsthall hösten 2017. Arbetet med den slutfördes under en period då Katja Pettersson var gästkonstnär i Gustavsbergs Konsthalls projektateljé. Utställningen har även visats på Vandalorum i Värnamo.