Samtida smycken – tankar, material och tekniker

Sju smyckekonstnärer tolkar vår tid och miljö genom olika former, material och tekniker och tar samtidigt med sig smyckehistoria och spanar in i det som väntar.

Att uttrycka sig genom smycken har varit en mänsklig handling sedan urminnes tider. På senare år har smyckekonsten som konstart och formbegrepp utvidgats och fått ökad betydelse. Vi ser fler och fler som använder just smycken för att diskutera och påverka det samhälle vi lever i. Smycken har den unika egenskapen att de är bärbara och mobila vilket ökar potentialen att visas och verka i olika miljöer.

Curator: Sofia Björkman / PLATINA

Medverkande utställare:

Annette Dam
Annette Dam gör smycken som vänder på föreställningar om vad som är billigt/värdefullt, maskulint/feminint.  Serien Getting off the rack påminner om förpackningsdetaljer och etiketter men i stället för plast eller papper är de tillverkade i ädelmetall med ädelstenar fastvridna med guldtrådar i utvikta delar. Med smyckena Taking the Liberty diskuterar hon invanda könsroller och visualiserar feminina och maskulina uttryck och prydnader. Annette Dam är utbildad på Konsthögskolan i Oslo där hon tog sin masterexamen 1999. Därefter har hon vidare utbildat sig och läst konsthistoria vid Köpenhamns Universitet. Hon bor och arbetar i Köpenhamn.

Annika Pettersson
Annika Pettersson laborerar med rekonstruerade material och digitala tekniker i kombination med traditionellt hantverk. Hon tar fasta på att smycken berättar om historia och i framtiden kommer att visa hur vår tid är nu. Resultaten blir nya smycken som påminner oss om gamla. Annika Pettersson är utbildad på från Konstfack i Stockholm där hon tog sin masterexamen 2009. Sedan dess har hon ställt ut frekvent både i Sverige och internationellt. För närvarande bor och arbetar hon både i Sverige och USA.

Caroline Lindholm
Att förgylla vardagen är ett centralt tema för Caroline Lindholm vilket ofta gestaltas genom att förvandla små bruksföremål till utsökta konstverk i ädla material. Små ting förvaras i burkar och behållare i hem eller bärs med på resor i hängen och bärbara föremål. Genom uppmärksamhet, ökar medvetenheten om dess betydelse och hållbarheten förlängs. Caroline Lindholm är utbildad på från Konstfack i Stockholm där hon tog sin masterexamen 1996. Hon bor och arbetar i Stockholm.

Elin Flognman
Elin Flognman arbetar med vardagliga former och föremål som potatisar och bruksting. Genom konstnärliga och hantverksmässiga processer låter hon dem göra klassresor. Hennes smycken berättar om vardag och lyx, om funktion och dekoration och materialhierarkier. En potatis vandrar från jord, via kök och arbetsbänk, till gyllene dekoration för krage. Elin Flognman är utbildad på HDK i Göteborg där hon tog sin masterexamen 2013. Därefter har hon vidareutbildat sig genom en rad fristående kurser. Hon bor och arbetar i Trollhättan.

Linnea Eriksson
Linnéa Erikssons arbeten är lekfulla, experimentella och färgstarka. Skapandet har sitt ursprung i det urbana, stadens råa ytor och det strukturerade geometriska med skarpa linjer. Hon finner inspiration i självaste metallen, i känslan av tunga beats och färgexplosioner från sprayburkars inre. Det är i en kombination av traditionellt hantverk och samtida ungt uttryck som smyckena får sin laddning. Linnéa Eriksson är utbildad på HDK i Göteborg där hon tog sin masterexamen 2011. Senare utbildades hon till guldsmed vid Lärocenter i Falköping 2017.

Manon Van Kouswijk
Manon Van Kouswijk är en erkänd smyckekonstnär som ägnat hela sitt professionella yrkesliv med att undersöka pärlhalsbandet och de smycken vi beskriver som uppträdda pärlor på tråd. På lekfulla sätt experimenterar hon med dess betydelser och former. I serien Heart Beats har hon använt sig av träpärlor som vi känner igen från räkne plattor för barn och halsbandet No Worry Beads består av smilisar i porslin. Manon Van Kouswijk har både studerat och undervisat som professor på Rietveldt Akademin i Amsterdam. Hon är ursprungligen från Holland och bor och arbetar nu i Melbourne i Australien.

Sofia Björkman
När Sofia Björkman fick en 3d penna som en födelsedagspresent, började hon rita tredimensionella teckningar av olika upplevelser. Arbetet kom att handla om vår miljö och hur vi människor påverkar den. I vintras tog arbetet en ny vändning, landskap började blomma och hon förstod att hon arbetade med hopp. Blommor symboliserar livets korta skönhet. Materialet är PLA, en bioplast gjort av majsstärkelse. Sofia Björkman är utbildad på från Konstfack i Stockholm där hon tog sin masterexamen 1998. Efter examen startade hon Platina för samtida smycken. Verksamheten bedrivs i Stockholm.