I butikens galleri: Skånsk museikollektion

Under 2018 parades 9 skånska formgivare ihop med 9 skånska museer och deras samlingar för att tillsammans skapa en skånsk museikollektion med lokalt tillverkade produkter.

Samarbetet syftade till att ta fram produkter inspirerade av föremål i de skånska museernas samlingar som sedan skulle finnas till försäljning i museernas butiker som en samlad kollektion. Formgivarna är bosatta i Skåne och produkterna tillverkas ”lokalt”. Projektet kan ses som en uppmuntran till fortsatt användning och utveckling av kulturarv men tanken var också att resultatet ska ha ekonomisk betydelse för både formgivare och museer.

Resultatet blev en härligt idérik kollektion med stor spännvidd. Formgivarna inspirerades av allt från allmoge, skånsk arkitektur och växtlighet till enskilda konstnärsskap och den kreativa processen.

Kollektionen

Produkt: Skåneter
Formgivare: Nestor Campos
Museum: Glimmingehus
Magneter inspirerade av skånsk arkitektur i allmänhet och Glimmingehus i synnerhet. Abstrakta former från takdetaljer, pelare, balkonger och klassiska konstruktioner som den skånska trappstegsgaveln ger Nestors magnetsamling dess karaktär. Enkelhet, abstraktion och geometri i kombination.

Produkt: Fredriksdals äng
Formgivare: Lotta Olsson
Museum: Helsingborgs museer
Sandnejlika, Slåttergubbe, Grusviva, Backnejlika, Solvända, Pukvete, Gökblomster, Brudbröd, Åkervädd, Rödklint, Höskallra, Ängsskära, Månviol och Hålnunneört. Fredriksdals fridlysta växter och skånska ängar i kombination med egensinniga yllebroderier från museets samling, vilda växter, grönsaker och äpplen bildar inspirationen till Lottas fantasifulla mönster som kan appliceras på en rad olika produkter som posters, kort, servett, tygpåse osv.

Produkt: INGER – Optical Illusions
Formgivare: Jenny Nordberg
Museum: Ystads konstmuseum
Två optiska “regnbågsmakare”; en soldriven och en eldriven.
Inspiration i form av ett konstnärsskap ur Ystad Konstmuseums samling. Inger Ekdahl (1922-2014) var lite av en pionjär under mitten av 1900-talet och jobbade precis som Jenny både väldigt strikt och med slumpen. Ingers senare verk framstår som optiska illusioner och har prismatiska effekter.

Produkt: Sovelfat Kulturen
Formgivare: Kristina Stark
Museum: Kulturen
En modern version av ett klassiskt skånskt sovelfat. Funktionen är densamma – att höja upp något vi värderar högt – något gott att äta eller oumbärliga vardagliga ting. Allmogens fina hantverk med svarvade och dekorerade detaljer gav förr en status till ägaren. I vår tid lägger vi stort värde i de äkta och naturliga materialen.
Trä ger en varm mjuk känsla och Kristina strävar efter minsta möjliga bearbetning av materialet för att bibehålla så mycket av den genuina känslan som möjligt samtidigt som hon formmässigt vill skapa ett samtida uttryck.

Produkt: BoIS
Formgivare: Mina Karami
Museum: Landskrona museum
I en av magasinets garderober gömde sig två små figuriner vars färgställning och form fångade Minas intresse. Figurinerna föreställer två spelare i Landskronas fotbollsklubb BoIS. Dessa blev startpunkten för Minas idé om en ”hemmaserie” med produkter i svart och vitt där tvålen blir den första produkten. Landskrona BoIS svartvita ränder är starkt förknippade med staden men det grafiska uttrycket är även tänkt som en flirt med museets reklamsamling.

Produkt: Bananas
Formgivare: Gustav Carlberg
Museum: Malmö Museer
En klase plastbananer på Tekniska museet blev den lite oväntade inspirationskällan till Gustavs produkt – istället för ett föremål ur museets ordinarie samling av bruksgods, uppstoppade djur och hillebarder. Bananen blev en rent visuell inspiration till ljusstakens formspråk – tanken är att ljusstaken kan utföras i många olika färger och mönster – varav en självklart blir en bananvariant. Produkten är tänkt att ge ett humoristiskt intryck, samtidigt som den kan upplevas nedtonad och sober. (Kuriosa: Med undantag från de länder där den odlas,
så äter svensken mest bananer i hela världen.)

 

Produkt: Step up Stool
Formgivare: Olof Kolte
Museum: Regionmuseet Kristianstad
Olof fastnade för en stegpall i samlingarna. Stegpallar var ofta gjorda för krävande miljöer; ett gott hantverk med sammanfogningar där virket tar lasten och skruvarna håller delarna på plats – en förutsättning för att de ska hålla. Olofs stegpall är anpassad för hemmamiljö i det att formatet är lätt att hantera och översta ”steget” är utformat för att också kunna sitta på. Pallen kommer omonterad i delar i kartong, såpflingor följer med för ytbehandling.

Produkt: Ockra Collection
Formgivare: Andréason & Leibel
Museum: Skissernas Museum
En hyllning till den intuitiva skissen och det kreativa tänkandet. Andréason & Leibel inspirerades av Skissernas samling av utkast, tankar och idéer och vill med sitt skissmaterial göra den kreativa kicken som man upplever på museet fysisk och möjlig att plocka med sig hem. Genom att blanda kaolinlera med pulveriserad grafit eller pigment får de fram ritverktyg där hårdhetsgraden styrs av mängden lera kontra pigment. Ockra, rå eller bränd sienna, jordgrön och umbra är klassiska jordpigment som använts i färgtillverkning sedan urminnes tider. Formspråket eller snarare formspråken på kritorna återspeglar Skissernas Museums mångfald.

 

Produkt: Endless
Formgivare: Stoft studio
Museum: Trelleborgs Museum
Ljusstaken ”Endless” följer spår tillbaka i tiden, där inspirationen hämtats från ett flätmönster som återkommer gång på gång genom historien – från vikingatid till allmogeföremål. Flätan visar vilka likheter som finns mellan historiens och nutidens hantverk, men också skillnaderna. Flätan kan också ses som en symbol för vägar som aldrig tar slut, som utmanar bilden av vår historia som en rak tidslinje. Stoft vill med sin ljusstake fånga glädjen i allmogens skapande, och formge den klassiska flätan för en ny publik. Ljusstaken fungerar som en dekoration för bordet – likt hur en runstensfläta eller allmogemålning förr prydde våra mest aktade föremål.

 


Skånsk museikollektion är ett pilotprojekt mellan Form/Design Center, Malmö Museer, 9 formgivare verksamma i Skåne samt 9 skånska museer.