Yarny, Medusa och en elefant

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Vi spelar med människor som vi  kanske aldrig har träffat, som kanske inte heller talar samma språk, och vars erfarenheter av världen kan skilja sig från våra egna upplevelser. Bakom skärmarna pågår emellertid en mångsidig och sofistikerad kreativ process.

Genom att koppla samman teknik och fantasi med konstnärskap och hantverk, skapar spelens konstnärer, formgivare och utvecklare alternativa världar. Det breda utbudet av visuella uttryck inom fältet visar på den komplexa kreativitet som speldesign utgör. Spelkreatörerna delar ofta  gemensamma utgångspunkter där hantverk som skisser och modeller blandas med digitala verktyg som animation och kod för att skapa världar som underhåller, förbryllar och uppslukar oss. De karaktärer som formas och de narrativ som utvecklas varierar från det lekfulla till det filmiska.

Spelen och kulturen som omger dem förenar, påverkar och inspirerar oss. Det analoga materialet bakom spelen glöms dock ofta bort. Utställningen lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

MEDVERKANDE STUDIOS
Avalanche Studios med Zeke Virant
Coldwood Interactive med Martin Sahlin
Landfall Games med Pontus Ullbors
Might and Delight med Emma Richey
Neat Corporation med Linnéa Östedt Harrison

Utställningen är producerad av Illustratörcentrum och ArkDes i samarbete med Form/Design Center.

PROGRAMAKTIVITETER
Under utställningsperioden kommer det ske en rad programaktiviteter som presenteras efterhand. Först ut är workshop för barn: Gör din egen Yarny den 7 dec.

Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign som visades på ArkDes 5 juli – 25 augusti 2019 är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm. Utställningen på Form/Design Center innehåller delar av den ursprungliga utställningen.

  • Överintendent, ArkDes: Kieran Long
  • Utställningskurator, ArkDes: James Taylor-Foster
  • Medkurator, ArkDes: Sofia Östlund
  • Initiativtagare: Caroline Agné, Josefine Engström (IC)
  • Filmproduktion: Karin Ekberg AB (Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad)

Tack till Wacom för hjälp med utställningens digitala ritstationer.


 

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.

Illustratörcentrum är Sveriges största förmedlare av visuella kreatörer och fungerar som länken mellan frilansare och uppdragsgivare. Via dem kommer du i kontakt med 1400 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare med en mångfald av uttryck och spetskompetenser.