En risograf är en japansk tryckmaskin som producerar unika, färgglada tryck med växtbaserat bläck i en miljövänlig process. Själva tanken bakom risografen är ganska enkel och maskinens styrka är att den till största delen är mekanisk, med ett par inslag av digitala funktioner. Utvändigt ser risografen ut som en vanlig kopiator men inuti döljer sig en annan teknik. Trycket sker med hjälp av schabloner fästa på färgtrumman ur vilken färgerna pressas ut genom schablonerna. Trycket görs med en färg i taget vilket gör att originalet måste bearbetas och färgsepareras i förväg. 

Fröet till dagens risograf såddes av Noboru Hayama när han blandade bläck hemma i sitt kök i mitten av 1940-talet. Hayamas vision var att förvandla en stencilapparat (mimeograf) till framtidens duplikator och med företaget RISO Kagaku (ungefärlig översättning ”ideal vetenskap”) utvecklade Hayama risografen, en effektiv kontorsmaskin som än idag används flitigt.

BEAST Studio i Malmö köpte sina första risografer 2013, då fanns det inte många andra som arbetade med tekniken på ett experimentellt och konstnärligt sätt, särskilt inte i Sverige:

”När något inte funkade som det skulle fanns det ingen att fråga, men vi hittade tidigt ett forum online där folk över hela världen delade med sig av sina bekymmer och triumfer. Vi tränade oss i att felsöka och våga skruva isär dessa bångstyriga maskiner”, berättar Robert Lindblom, som tillsammans med sin partner Li driver BEAST Studio.

Att trycka med riso ger ett levande uttryck, mycket tack vare det intensiva bläcket, men också genom maskinens mekaniska egenheter. Varje papper matas igenom maskinen för sig, och vid trycket uppstår små variationer från exemplar till exemplar där matningen rört sig en bråkdel av en millimeter åt endera hållet eller bläcket landat annorlunda i pappret. En viktig distinktion är att en Risograf är en duplikator och inte en kopiator – den gör varje tryck unikt!

”En av sakerna vi föll för med trycktekniken var just det oberäkneliga. Att det uppstår små variationer inom samma upplaga”, säger Li Lindblom, BEAST Studio. ”Det är också roligt att följa risostudios världen över och se uppfinningsrikedomen i hur de används.”

Bläcket är baserat på soja- eller risfiberolja, och finns i en uppsjö av olika färger i Risos färgbibliotek. Majoriteten av färgerna är transparenta och påverkas av vad de trycks på, vilket gör att du med två färger kan skapa en tredje och dessutom arbeta med papprets inneboende färg och kvalitet. 

Alla dessa egenskaper öppnar upp för stora möjligheter att experimentera med färg, raster, passning med mera och är därför utmärkt till konstnärliga uttryck. Det går att omvandla de flesta metoder när originalet skapas – digitalt, linjeteckning, akvarell, kollage, fotografi eller oljemålning. Det mesta fungerar bra att risofiera!

I Sverige har risografen blivit populär hos föreningar, församlingar och sjukhus på grund av sin enkla teknik och ekonomiska fördelaktighet, både apparat och bläck är billigt i förhållande till andra metoder. Det går att trycka små upplagor utan enorma kostnader. De senaste decennierna har konst- och designvärlden fått upp ögonen för den förtrollande färgskalan och de spännande möjligheterna som trycktekniken erbjuder.

Pga rådande omständigheter blir det ingen vernissage men det tillkommer programpunkter under utställningsperioden, bland annat workshops. 

That’s RISO! produceras av Form/Design Center i nära samarbete med det Malmöbaserade risotryckeriet BEAST Studio. Utställningen genomförs med stöd av Svenska Tecknare. Utställningsdesign av Annika Carlsson och Jennie Margareta Andersson.